lørdag 6. oktober 2012

hekling

Leiter litt på nettet om jeg kan fnne oppskrift på gryteunderlag som jeg kan hekle av plate-lopi jeg kjøpte på Island:  Her en oppskrift fra Hannes blogg::

Kraft-bestemor


Hobbydamer over det ganske land hekler bestemødre så det spruter. De heier hverandre fram og setter seg mål om "én bestemor om dagen" for å komme i havn med sine prosjekter. Bestemødrene - dvs heklede bestemorsruter - blir de vakreste tepper, vesker, tøfler og skjerf.
Jeg samler fortsatt mot (og garn) til et fargerikt slumreteppe. For meg, som liker at ting blir fort ferdig, er dette et meget ambisisøt prosjekt.

Men her om dagen dukket en idé opp i mitt hode: Hva med å hekle slike ruter i et skikkelig tykt ullgarn og tove dem i maskin - kunne ikke det bli fine gryteunderlag??

Som tenkt, så gjort.
Jeg kjøpte fire nøster Hubro i ulike farger, samt heklekrok nr. 10. (At heklekroken kostet 57 kroner kom som et sjokk, men-men).

Jeg skal hilse og si at dette var bestemødre med fart på kalosjene. Arbeidet gikk kjempefort! Og vosj - i maskinen med seg, på 40 grader.
Det tovet kjempegodt, og prøvebrikken ble stødig og fin, akkurat som jeg hadde håpet. Faktisk tover det så godt at enhver skjønnhetsfeil i heklingen er HELT uten betydning, så dette passer for oss som er på stadiet "jeg kan egentlig ikke hekle".


Første rute, med fire heklede runder, ble i minste laget etter toving, men passer til små kasseroller.
De neste kjeleunderlagene fikk seks runder, men i ettertid innser jeg at fem runder nok er det ideelle. I denne størrelsen rekker fire nøster til fire brikker i ulike fargekombinasjoner.

Tovede produkter er en upresis vitenskap.
Med min heklefasthet og min vaskemaskin ble ferdig størrelse slik:
Størrelse S - 4 heklede runder = 15x15 cm
Størrelse M - 5 heklede runder = 19x19 cm
Størrelse L - 6 heklede runder = 23x23 cm

Personlig syns jeg det er greit at kjeleunderlaget er litt større enn kasserollen. Da er det lett å flytte hele sulamitten ved å dra i en snipp, men det blir en smakssak.

Kommer jeg til å kjøpe mer Hubro-garn og hekle flere? Oh yes!



 
Noe for deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar